De kracht en zwakte van een online community

Social communities zijn al helemaal ingeburgerd in het hedendaagse internetgebruik. Het is een tijd lang een rage geweest om met iedereen in je omgeving bevriend te raken.
'Handige jongens' dachten zo ook een mooi advertentiemiddel in handen te hebben. Wanneer je immers met veel mensen verbonden bent, kan je deze 'vrienden' makkelijk een bericht sturen met jouw laatste aanbieding.

Nu wil ik niet beweren dat dit niet zou werken, maar optimaal is het ook niet.
Een online netwerk is en blijft een netwerk dat je alleen in stand kan houden volgens de zelfde regels als de 'levensechte' netwerken. Je krijgt terug wat je er in stopt.

Boormachine
Wanneer een vriend jou alleen maar belt wanneer hij jouw boormachine wil lenen, dan zal je na verloop van tijd de telefoon niet eens meer opnemen. Je voelt je gebruikt.
Online werkt dat hetzelfde. Wanneer je alleen nog maar iets van een 'vriend' hoort wanneer hij iets aan jou wil verkopen, zal je hem vroeg of laat ook ontlopen.

Wanneer ik graag jouw boormachine leen, zal ik dus moeten proberen om het contact met jou op een goed niveau te houden. Af en toe eens een kort berichtje op je verjaardag en soms even contact tussendoor hoe het met de kinderen gaat.
Grote kans dat je mijn vraag dan wel positief beantwoord.

Hoe laat je jouw online netwerk wel voor je werken?
Uiteraard richt ik me hier op een zakelijke doelstelling voor het gebruiken van social communities. Er zijn verschillende succesvolle manieren voor het slagen van een online netwerk strategie.
Idealiter zouden al je verkoopmedewerkers een profiel moeten hebben waar eventuele klanten aan gekoppeld kunnen worden. Zo kan er effectief gebouwd worden aan een goede relatie met de klant.

Word je blij wanneer jouw klanten de vakantiefoto's van een medewerker kunnen bekijken? Of wanneer een medewerker een reclame van een schoenenmerk op z'n profiel heeft staan?
In veel gevallen is het antwoord 'ja'. De collega stelt zich open op naar zijn netwerk en hij kan dit daardoor ook terug ontvangen.
Nu zou het alleen nog interessant zijn wanneer de klanten gekoppeld worden aan het profiel van jouw medewerker en je medewerker ook een netwerk van formaat weet op te bouwen.
Dat laatste is natuurlijk van belang. Een groot netwerk, biedt namelijk grotere kansen. Het bereik neemt immers toe.

Door een groot netwerk wordt de tijd die men in de communities moet steken, ook groter. Er moeten meerdere (groepen) mensen aangesproken worden om het contact te onderhouden.

Vroeger belde je eens naar een oude kennis om weer even bij te praten. Nu doe je dat niet meer. Je hebt het al druk genoeg. Daarom hebben veel communities nu de mogelijkheid om met een druk op de knop, een groep vrienden een bericht te sturen. "Hey, hoe is was je weekend? Die van mij was top...".

Hier ligt dan ook de werkelijke kracht van online communities en HET verschil tussen het oude 'netwerken'. De verschillende online functies waarmee je makkelijk en snel je netwerk kan onderhouden.

Een voorbeeld is de 'Wie Wat Waar' van Hyves en de 'status' van Linkedin. Korte berichten die je kan invoeren en voor je hele netwerk zichtbaar zijn.
Zodra jij een nieuwe 'WWW' of status invoert, kom je bij iedereen in je netwerk even in beeld en wordt er dus even aan je gedacht. Ideaal dus om 'top of mind' te blijven!

Natuurlijk ben ik benieuwd naar jouw mening/ reactie. Laat wat van je horen.