Hoe moet uw site er in 2012 uit zien?

De ontwikkeling van het internet volgt verschillende trends die in veel andere disciplines (print, architectuur, industriële vormgeving) elkaar al eerder opvolgden.

Vormgeving
Al twee jaar is er een duidelijke trend te zien in de ontwikkeling van websites. Grote Amerikaanse spelers als Google, Yahoo en bijvoorbeeld Linkedin hebben een simpele, rustige uitstraling. Uiteraard gevoed vanuit de gedachte dat het om de content gaat. Pas daarna om de vormgeving.
De functie van de site is dus belangrijker dan het uiterlijk.
Dit gegeven is inmiddels al honderd jaar oud. "Form follows function", werd begin 20ste eeuw toegepast in de architectuur en industriële vormgeving. Deze gedachte betekent heel simpel dat het ontwerp van een bouwwerk of product voortvloeit uit of gebaseerd wordt op de beoogde functie of het uiteindelijk gebruik.
Een stoel hoeft geen versierde poten te hebben om een stoel te zijn. Vier poten, een zitting en eventueel een leuning en het doel is bereikt.
Deze stijl is ook weer voorbij gegaan en als je nu kijkt naar de architectuur en industriële vormgeving, zie je dat nu de ergonomie de boventoon voert. Een stoel moet comfortabel zitten. Daar heeft de stoel misschien vier poten voor nodig, maar het mogen ook vier wielen zijn.
Voor de eindgebruiker moet het dus ergonomisch zijn. Dat zie je nu komen bij de nieuwere websites. Gebruikers bepalen welke onderwerpen wel of niet getoond moeten worden op een website. Hiermee bepalen ze zowel de inhoud als de vormgeving, waardoor de site voor de bezoekers makkelijker (ergonomischer) wordt.

Gewenste inhoud
Tegenwoordig gaat het om "IK." Wat vind IK interessant en dat wat IK interessant vind, koppel IK aan mijn social-community of aan mijn eigen homepage.
Bij het openen van mijn Hyves profiel zie ik direct de laatste info over MIJN vrienden, het laatste nieuws van de band die IK leuk vind, Het weerbericht van de plaats waar IK op vakantie ga en het nieuws van de omgeving waar IK woon.

IK ben dus ineens de regisseur geworden van alle berichten die tot mij komen.
Natuurlijk is deze gedachte alleen weggelegd voor de fanatieke internetters. Jongens en meisjes die aparte Hyves, Facebook of Netlog vrienden hebben en hun collega's via Linkedin vragen om koffie te halen.

Je vader is echter veel meer behouden in z'n internetgedrag. Hij heeft waarschijnlijk geen Facebookprofiel en komt dus ook niet voor in jouw geregisseerde nieuwsbulletin. Ooit heb je eens Skype bij hem geïnstalleerd, anders zou je 'm echt nooit meer spreken.
Wat doe je dan als bezoeker op een website van een toekomstige werkgever, of leverancier?

Neem je vader als voorbeeld. Hij kan internetbankieren en heeft wel eens naar hotels gekeken via het internet. Hij zal door het laatste wel eens in contact zijn gekomen met recensies.
Daar ligt nog een aardig gat. Veel huidige sites van met name kleinere organisaties hebben nog geen systeem dat alle producten benoemd, kan (laten) beoordelen en kan aanpassen. Een makkelijke volgende stap is om die punten aan een RSS feed te koppelen. Zo kan IK namelijk de meest recente aanbiedingen van de bakker op de hoek of het laatste nieuws van mijn makelaar ook aan MIJN nieuws koppelen.

Dus hoe moet uw site er uit zien in het komende jaar? Gebruiksvriendelijk, interactief en koppelbaar met iedere denkbare community.

Natuurlijk ben ik benieuwd naar jouw mening/ reactie. Laat wat van je horen.