Hoog of goed scoren op het web?

Vindbaarheid is belangrijk, maar het uiteindelijke resultaat dat de bezoeker leest is vele malen belangrijker. Staat je eigen site eindelijk bovenaan de zoekresultaten, verschijnt direct daaronder een resultaat van een of andere blogger die jouw bedrijf/ product zeer bekritiseerd.

Onlangs heeft Google een deal gesloten met Twitter waarmee Google zoekresultaten mag tonen van berichten op Twitter (tweets). Op zich niet boeiend; "Google zoekt toch overal? dus waarom niet in Twitter?" Maar hou rekening met het volgende principe: op sites als Facebook, Twitter en het Nederlandse Hyves is het normaal om met je vriendengroep te communiceren. Je vertelt aan jouw familie of vrienden dat je helaas weer door Telfort afgesloten bent. Hoe zal Telfort dat vinden? Dat wanneer er gezocht wordt op 'Telfort', naast de eigen site ook negatieve berichten staan. Dat kan dodelijk zijn voor nieuwe contacten.

Je mag dus stellen dat je steeds minder leidend bent in de boodschap die je over jezelf verteld.
In Nederland gebruikt ongeveer 96% Google voor het zoeken op internet. De groep die een recensie schrijft over een bedrijf, product of dienst is nog minder dan 5%.
Die kleine groep recensenten bepalen dus de mening van de onwetende zoekers.
Voordat men een online aankoop doet worden eventuele recensies gelezen. Ondanks dat u online verkondigd dat uw advocatenkantoor de beste uit de omgeving is, zeggen uw cliënten online iets anders. Helaas voor u hechten uw potentiële cliënten meer waarde aan de recensies dan aan uw aankondiging.

Natuurlijk is het mogelijk om de publieke opinie te beïnvloeden. Het eerder genoemde voorbeeld van Telfort is werkelijk gebeurd. Telfort heeft hier echter snel en keurig op gereageerd via Twitter. Het resultaat is een serieus genomen klant en een signaal naar vele anderen dat Telfort haar klanten en klachten serieus verwerkt.

De vraag die ik hierbij stel is wanneer zal het MKB hier op in gaan spelen. Wanneer gaat de woningcorporatie zich mengen in discussies die over een bepaalde woonwijk gaan?
Met name bedrijven die zich richten op de eindconsument kunnen het niet meer permitteren om alleen online te zijn via de eigen website.
Een Hyves en Linkedin account zijn inmiddels basisonderdelen geworden van de online communicatiemiddelen.

Ik denk dan ook dat het voor iedere ondernemend ingestelde professional verstandig is om op sites als Linkedin en Twitter zoekopdrachten aan te maken die voor jouw dagelijkse werkzaamheden van belang zijn.
Werk je bij een technische groothandel? Maak op de twitter een zoekopdracht aan met je (bedrijfs)naam. Grote kans dat je er bijna nooit wat over zal horen. Totdat je het verkeerde product levert en een actieve klant hier iets over zegt op het web. Snelheid is geboden om eventuele publieke klagers goed te woord te staan.