Waarom zou ik mij willen verbinden met de facebookpagina van jouw bedrijf?

Het lijkt wel alsof ieder bedrijf het nu doet. Bijna elk e-mail marketing bericht in mijn inbox heeft het Linkedin en / of Twitter-pictogram onderaan het bericht staan. Sommige zelfs met YouTube, Facebook, Pinterest, Tumbler, enz. Bekijk je eigen inbox maar. Zie je wat ik bedoel?

Als online marketing professional ben ik blij met deze verandering. Het is natuurlijk super om jouw abonnees op je nieuwsbrief ook te kunnen volgen wanneer ze op de website komen om ze vervolgens naar hun mening te vragen (of hierover te speculeren). Toch? Ja en nee. Ja, het is prachtig in theorie. Online marketing en social media kunnen elkaar versterken. Echter, veel e-mails hebben alleen die pictogrammen staan die naar de betreffende profielen linken, maar daar eindigt het. Het geeft mij dan het idee dat iemand ze heeft verteld dat "sociale media belangrijk is, dus moet je linkjes maken in al je e-mails en je website.”

De eerste vraag die ik mijzelf stel als ik die ikoontjes zie is: "Waarom zou ik." Gevolgd door vragen als "waarom jouw bedrijf?", "Wat win ik daarmee?” “ Wat zie ik daar dat ik niet in dit bericht/ website zie?”
Bijna altijd staat er alleen een ikoontje. Soms gepaard met “follow us on:”. De e-mail of website die de mooie Facebook en Twitter pictogrammen heeft geeft mij geen reden om door te klikken.
Geef de lezer direct antwoord op zijn “waarom-zou-ik-vraag”. Hieronder staan een paar voorbeelden die je kunt gebruiken in combinatie met jouw ikoontjes. Voel je vrij om te lenen, stelen, te wijzigen, aan te passen, etc:

  • Volg ons op Facebook voor onze dagelijkse aanbiedingen.
  • Volg ons op Facebook voor het laatste bedrijfsnieuws. (veel gebruikt voor personeel).
  • Volg ons op Twitter voor [insert jouw branche] nieuws.
  • Volg ons op Twitter voor real-time gesprekken met ons team.
  • Volg ons op LinkedIn en vraag [insert jouw branche]-gerelateerde vragen.
  • Volg ons op LinkedIn en ontmoet andere [insert jouw branche] professionals.
  • Abonneer je op onze YouTube-kanaal voor inzicht in de dagelijkse gebeurtenissen rond ons kantoor.
  • Abonneer je op onze YouTube-kanaal voor de dagelijkse [insert jouw branche] tips en trucs.

Natuurlijk zal je even moeten puzzelen om het juiste ‘antwoord’ bij het juiste ikoontje te plaatsen, maar het geeft je in ieder geval een goed idee van wat ik bedoel. Vraag me niet om je blindelings te volgen zonder me te vertellen waarom. Dat is lang niet zo krachtig als mij een reden mee te geven.

En dan, als je mij eenmaal overtuigd hebt om door te klikken en je te volgen op Twitter, facebook of Linkedin moet je er wel voor zorgen dat ik je blijf volgen. Je zal een manier moeten bedenken om inhoud te geven aan de reden die je hebt gebruikt om mij en anderen naar jouw profiel te leiden. Alleen wanneer je inhoud geeft aan je profiel zal social media van grote waarde zijn voor jouw bedrijf. Hier zijn tijd efficiënte oplossingen voor waarvoor je natuurlijk altijd contact met mij mag openemen ;).