De werkwijze van Stijl9 stuurt aan op een hogere conversie

Een top quote die iedere bezoeker van een website converteert naar een klant. Of een fantastisch ontwerp dat direct scoort.

Helaas werkt het in de praktijk niet zo.
De beste voorbeelden zijn complete processen waarbij ik verschillende stappen doorloop. Noodzakelijke stappen die er voor zorgen dat de website beter zal scoren. Hieronder volgen de stappen die ik doorloop om de conversie bij mijn klanten te optimaliseren.

Stap 1: Strategiebepaling

De meeste klanten komen naar mij met de wens om iets aan de website te veranderen. Op dit punt weet jij ook nog niet waarom jouw bezoekers geen contact met je opnemen of jouw product niet kopen. Dus iedere suggestie voor een verandering is gebaseerd op een aanname. Daarnaast is het belangrijk om de huidige sales funnel te kennen om zo parallellen te trekken met de online bedrijfsvoering. "Uit hoeveel telefoontjes van je verkoper komt een afspraak? En hoeveel afspraken zijn er nodig voor een offerte?"

Hieruit kan ik doelen stellen die we aan het eind van het proces meetbaar kunnen maken.

Stap 2: Maak je webverkeer inzichtelijk

Het is onmogelijk om een ​​website te beoordelen zonder te weten waar de bezoekers vandaan komen, op welke landingspagina's ze aankomen en hoe ze binnen de website navigeren.

Probeer je hele conversietrechter/ sales funnel te begrijpen. Je begint met de eerste vertoning van een advertentie die iemand voor het eerst ziet van je bedrijf tot aan de afsluiting met de bedankpagina en alles wat daarna komt (er zijn vaak veel kansen in het optimaliseren van after-sales acties zoals aanbevelings-acties, up-sell, en e-mail marketing). Het helpt mij om jouw conversietrechter te schetsen. Hierin staan alle acties die een bezoeker moet nemen om tot een succesvol bezoek te komen.

Wanneer al deze stappen uitgetekend zijn, kan bekeken worden welke stappen (pagina's) wel of niet naar behoren werken. Er zijn dan al snel 'quick-wins' te definieren waarbij kleine aanpassingen direct effect zullen oogsten.

Stap 3: Begrijp je website bezoekers, juist de bezoekers die niets doen

Dit is vaak een probleem bij veel optimalisatie projecten. Veelal wordt er geluisterd naar 'toonaangevende klanten' die iets aan te merken hebben op de huidige website. Het probleem van deze informatiebron is dat zij al klant zijn. Wat weet je eigenlijk van die hele groep die nog niet klant is? Die heb je immers nog nooit gesproken. Jij moet je dus echt afvragen waarom bezoekers geen klant worden.
Dit kan beantwoord worden door een goed onderzoek op de volgende drie punten. Gelukkig zijn hier handige hulpmiddelen voor die de tijdsduur ten goede komen.

  1. Inzicht in de verschillende soorten bezoekers en hun intenties.
    Het maakt niet uit hoe goed jouw website is als je aan de verkeerde bezoeker op het verkeerde moment iets vraagt te doen. Onderzoek daarom wie de bezoekers zijn en met welke reden zij op je website komen. Dit proces kan veelal onderzocht worden aan de hand van uw statistiekenprogramma (Google Analytics) en jouw (online) klantenbestand.
    Meet ook de verschillende verkeersbronnen. Dit geeft duidelijk weer waar je bezoekers vandaan komen en met welke intentie ze op de website komen.
    Hieronder staan een paar punten die jij zou moeten weten:

    • Nieuwe bezoekers vs terugkerende bezoekers .
    • Welke verkeersbronnen (sites die naar je website verwijzen) converteren het best?
    • Heb je verschillende soorten bezoekers op basis van eerdere aankopen, lokatie, nieuwsbrief inschrijving?
    • Zoekopdrachten op bedrijfs- of productnaam versus generieke zoekwoorden.

    Wanneer je deze gegevens inzichtelijk hebt, krijg je al een goed beeld hoe jouw sales funnel versterkt kan worden. Zo kan je de juiste call-to-actions aan de juiste bezoekers op het juiste moment in hun kooptraject geven.

  2. Het identificeren van technische obstakels in het bestelproces.
    Alle websites hebben een groep bezoekers die niet converteren omdat iets hen ervan weerhoudt om dit te doen. Ze willen wel, maar kunnen het niet.
    - Wordt de website in alle browsers goed getoond?
    - Laden de pagina's snel genoeg?
    - Begrijpen de bezoekers de navigatie?
    - Is de tekst duidelijk/ snel te begrijpen?
    - Zijn de bestelformulieren eenvoudig in te vullen?
    - Krijgen bezoekers (fout)meldingen die wellicht verwarring zaaien?
    Er zijn veel online hulpmiddelen om het gebruikersgemak van jouw website te testen/ onderzoeken.

  3. Begrijp de bezwaren van uw bezoekers.
    Probeer te begrijpen waarom de meeste bezoekers niet overtuigd raken van jouw aanbod.
    Die mensen komen op je website en vertrekken weer zonder informatie achter te laten. Hoe weet je wat ze wilden? Hoe weet je wat hen zou hebben overgehaald om wel actie te ondernemen?
    Als je eigenaar zou zijn van een makelaarskantoor dan zou dit gemakkelijk zijn.
    Je zou in staat zijn om vragen te stellen.
    Je kunt de bezwaren horen. Je ziet een fronsende blik of hoort wat ze mompelden als ze naar de deur liepen.
    Het vastleggen van de mening van de klant is moeilijker op een website, maar het kan wel.
    Gebruik passende enquete formulieren om de meest voorkomende bezwaren te identificeren. Het is ook direct een uitgelezen kans om de onderzoeken te publiceren waarbij je de bezwaren direct kan wegnemen.

Stap 4: Gericht marktonderzoek

Onderzoek je markt. Bekijk je concurrenten, opinieleiders. In zowel je directe omgeving als wellicht internationaal. Wat zeggen jouw prospects/ klanten op review-sites, of via sociale media? Zelf gebruik ik graag Google Alerts of Twitter Search voor een snelle indicatie.

Stap 5: Ga op zoek naar de kracht van je bedrijf/ dienst/ product

Ieder bedrijf heeft unieke eigenschappen. Of het nu de dienst/ product zelf is of de manier waarop deze uitgevoerd of geleverd wordt. Sommige eigenschappen vindt je zo gewoon dat je ze niet benoemd. Maar het kan zeker helpen om die op het juiste moment in het aankooptraject aan te geven. Een veel voorkomend probleem is dat prospects afhaken wanneer persoonlijke gegevens ingevuld moeten worden. Het kan dan helpen om aan te geven hoe veel mensen dit al wel gedaan hebben. "900 personen gingen jou voor".

Stap 6: Bepaal je test strategie

Na de onderzoeksperiode heb jij meerdere ideëen voor verbetering. Bepaal welke ideeen het eerst doorgevoerd moeten worden. Probeer niet direct alles tegelijk te doen want dan wordt het nooit meetbaar wat nu precies het grootste verschil maakte. Juist die punten die het verschil maken, kunnen dan later verder geoptimaliseerd worden. De volgorde van implementatie kan bepaald worden aan de hand van de volgende drie punten:

  • Hoe groot is de kans dat dit jouw conversie percentage verdubbelt?
    Uiteraard de belangrijkste vraag in dit proces. Hoe groter de kans, hoe hoger deze moet komen op de lijst van urgentie.
  • Hoe gemakkelijk kan deze aanpassing uitgevoerd worden?
    Probeer eerst de oplossingen door te voeren die snel en makkelijk te implementeren zijn.
  • Heeft dit idee eerder gewerkt?
    Als je eerder geëxperimenteerd hebt op een website, kan je beter beoordelen of bezoekers zullen reageren op de diverse aanpassing. Benieuwd naar onze mening? Leg uw situatie aan ons voor.

Stap 7: Pas het ontwerp van je pagina('s) aan

Hier gaan we de bedachte content vormgeven en doorvoeren op de betreffende pagina's. Begin het vormgeven met een wireframe. Duidelijke lijnen, headers, one-liners, zonder afleiding van kleuren en beeldmateriaal. Op die manier kan je snel tot een functioneel ontwerp komen waarbij alle aandacht uit gaat naar de verbeterpunten.

Als het wireframe staat, kan deze ingevuld worden met de uiteindelijke teksten, kleuren en afbeeldingen. Wees kritisch op de invulling. Deze mag natuurlijk geen afbreuk doen aan het oorspronkelijke idee om de conversie te verbeteren.

Stap 8: Vergroot je winst

Wanneer de aanpassingen uitgevoerd zijn en de resultaten omhoog gegaan zijn, kan je beginnen met het uitbreiden van je bezoekersaantallen. Denk aan extra budget voor uw SEA, SEO, social media, etc. Je weet nu inmiddels wat 100 extra bezoekers jou gaan opleveren.

En bedenk ook dat de aanpassing op bijvoorbeeld jouw landingspagina, ook goed kan werken (in aangepaste vorm) op je homepage. Of in je e-mailmarketing. Uiteraard dien je hier goed rekening te houden met de doelgroep en het moment van aanspreken.

Stap 9: Sta nooit stil

Je concurrenten staan niet stil. Helemaal niet wanneer blijkt dat jij straks succesvoller bent geworden. Klanten zullen ook reageren op hun aanbiedingen. Blijf daarom in contact met je klanten en blijf de aanwas van nieuwe bezoekers voeden. Uit iedere omzet die je haalt voor een nieuwe klant moet een deel naar een herinvestering gaan om deze aanwas te continueren.

 
,

Over Stijl9

In 2005 begonnen als een full-service webontwikkelaar. Inmiddels zijn we doorontwikkeld tot een bureau dat websites optimaliseerd tot slagvaardige leadgenerators.

 

CONTACTGEGEVENS

  • Wielingenstraat 6 III,
       Purmerend
  • Tel: +31 75 7718 609
  • contact
  • Linkedin